Sunday 15 November 2015


BAGAIMANA ORANG MENCURI ELEKTRIK DAN TEORI YANG BERKENAAN DENGANNYA



Sememangnya penggunaan tenaga elektrik tidak dapat tidak dielakan. Penggunaanya sudah menjadi sebahagian daripada keperluan harian. Namum, ramai juga diantara kita yang menrungut berkenaan dengan kadar tarif dan juga bil bulanan yang harus dibayar kesan daripda penggunaan langsung tenaga elektrik.

Dengan corak serta gaya hidup semakin moden, secara tidak langsung alatan dan juga pekakasan yang ada di rumah menjadi serba canggih dan sofistikated. Penggunaan Aircond dan Heater sudah menjadi suatu kemestian. Tidak hairanlan penggunaan yang kerap meningkatkan bil bulanan yang harus dilansaikan kesan daripada penggunaan alatan tersebut.

Malangnya, ada juga segelintir pengguna yang mencari jalan pintas untuk mengurangkan bil bulanan dengan cara mencuri elektrik. Walaupun ianya tidak beretika dan tidak bertanggungjawap, di bawah ini saya sertakan rajah dan juga teori yang berkaitan dengan perkara tersebut. 

Tujuan penerangan bukan untuk mengajar, tetapi ianya adalah sekadar pengkongsian ilmu elektrik dan juga matematik agar menjadi lebih celik kepada elektrik.

* Ralat: Kesan pirau tidak menjadikan Arus Ia sifar, tetapi Van yang sifar..Harap maklum...



No comments:

Post a Comment